Lud Yss, Nacja Finewyru
Isaliani to niewielkie państwo na południu Finewyru. Bezpieczeństwo dają im oddzielające od sąsiadów potężne pasmo Masywu Płaczek na północy kraju i Morze Azilskie od południa. Ludzie tej nacji są wysocy i smukli, a ich ruchy pełne gracji. Charakteryzują się delikatnymi rysami twarzy i oczami w kształcie migdałów. Niektórzy mówią, że widać w nich gwiazdy. Podobno w obecności Isaliańczyka człowiek zaczyna odczuwać niesamowity spokój i dostrzega lub rozumie rzeczy niezwykłe, wcześniej dla niego niedostępne.
Większości ludzi kojarzy Isaliani przede wszystkim z szeroko pojętą sztuką, i choć mają rację, to w inny sposób niż mogłoby się wydawać. Lud Yss zajmuje się przede wszystkim handlem, osiągając w tym zawodzie status kunsztu. Nie oznacza to oczywiście, że pozostałe dziedziny pozostają w tyle. Ballady ich bardów uwodzą nawet najzimniejsze serca, dzieła malarzy i rzeźbiarzy zdobią zamki i pałace na całym świecie. Sztuki teatralne poruszają tłumy i zajmują wszystkich, niezależnie od wieku. Nacja ta jest niezwykle dumna ze swojej architektury – budynki odznaczają się nienachalnym pięknem i lekkością.
Isaliani opanowali też pewien rodzaj mistycznej sztuki – onejromancję. Pieczę nad jej tajemnicami trzymają Siewcy Snów. Wykorzystują oni swoje moce, by koić osoby pogrążone w koszmarach, a także aby subtelnie odwodzić wrogów nacji od inwazji. Snotwórstwo to trudny fach, toteż Siewcy rzadko działają w pojedynkę, szukając wsparcia u wszystkich obdarzonych odpowiednią wyobraźnią. Potrzeba ta doprowadziła do szerokiej obecności oneiromantów w Legati Occultatum, Isaliańskim korpusie dyplomatycznym składającym się głównie z politologów i filozofów. Grupy takie przebywają na każdym liczącym się dworze, pomagając w sprawach handlowych, doradzając i zabawiając włodarzy sesjami ekscytujących sennych przygód.
Pomimo obecnej stabilności i pokoju, historia Isaliani pełna jest przewrotów, zamachów stanu i wojen domowych. Tylko w ciągu ostatniego wieku ustrój państwa zmienił się z monarchii absolutnej na demokrację, potem oligarchię, następnie w tyranię, aż w końcu sytuacji uspokoiłą się i ustanowiono monarchię elekcyjną. Pierwszym królem został Emil Montessa, ostatni potomek dawnej królowej. Zdobył on władzę ze wsparciem i za pozwoleniem szarych eminencji i prawdziwych władców kraju – czterech potężnych kompanii handlowych. Istnienie tych kompanii i ich ogromny wpływ na politykę od czasu obalenia monarchii ukształtowało sposób prowadzenia konfliktów zbrojnych na terenie Isaliani. Wojny przebiegają właściwie bezkrwawo, przewroty zaczynają się i kończą na salonach, lub jednym ciosem sztyletu. Żadne działania nie mogą zagrażać kompaniom i ich operacji.
Tak częsta zmiana władzy znacząco wpłynęła na kulturę i życie mieszkańców półwyspu Voltefarra. W Isaliani funkcjonuje wysoko rozwinięta wolność słowa, zwana Vox Gladio. Prawo to pozwala każdej osobie przebywającej na terenie państwa Yss wyrażać swoje zdanie o wszystkim i każdym bez żadnych instytucjonalnych konsekwencji. Dzięki temu na rynkach Isaliańskich miast można właściwie codziennie spotkać duże grupy filozofów, artystów i zagranicznych podróżników, debatujących o najlepszych systemach władzy czy sytuacji na świecie.
Grając Isaliani
Jeśli interesuje Cię odkrywanie świata, jeżeli uważasz, że zrobisz wszystko, co jest w stanie przynieść Ci korzyści i zapewnić jeszcze więcej przywilejów, ta nacja jest dla Ciebie idealna. Isaliani pomimo swojej delikatności i eteryczności są niezwykle wytrwali w dążeniu do celu. Ich wykształcenie i obycie sprawia, że potrafią być niewiarygodnie przebiegli.
- Możesz wcielić się w walecznego i szlachetnego kawalera lub damę miecza, rycerza zakutego w lśniącą zbroję, któremu nic nie jest straszne, a Twój honor nigdy jeszcze nie został splamiony.
- Możesz zagrać bardem, który co rusz wpada w tarapaty przez swoją skandaliczną twórczość czy zawirowania dziejów, jednocześnie będąc tajnym agentem jednego z Domów lub Legati Occultatum.
- Możesz przyjąć rolę handlarza, natchnionego kupca, który zrobi absolutnie wszystko dla własnego interesu, a w poszukiwaniu unikatowych i cennych towarów jest w stanie pokonać każdą przeszkodę.
- Możesz wspiąć się na wyżyny mistycznego kunsztu i spróbować swoich sił jako Siewca Snów – kreujący oniryczne opowieści, będąc znawcą ludzkich pragnień i marzeń.
Stereotypy
- Apolitania: Apolitanie mają wiele do powiedzenia o wszystkim, ale zdają się nie słuchać nikogo i niczego. Ich pycha i arogancja potrafią być męczące, ale kiedy ma się coś, na czym im zależy, można się z nimi dogadać.
- Connriacht: Lud Trójcy mało ma wspólnego z naszymi obyczajami, ale jest w nich nieposkromiona radość z życia i przaśna szczerość, którą cenić sobie może ten, kto już zbyt wiele czasu spędził na zapyziałych dworach Finewyru.
- Cosaria: Od czego by tu zacząć… Dyplomatycznie powiem jedynie – sól tej ziemi. Jeśli dostanie Ci się do oczu, zaczniesz łzawić.
- Dwory Aretaiu: Wspaniałe ludy, choć skrywają wiele tajemnic. Najlepiej nie wchodzić im w drogę, zwłaszcza nie wiedząc, jak odczytają twoje działania.
- Isaliani: To my. Kolebka cywilizacji i niegasnący płomień postępu na ciemnych wodach zwątpienia. Ale gdzie moja skromność! Oczywiście możemy się jeszcze wiele od siebie nauczyć.
- Kasselan: Zdają się mylić życie z przetrwaniem. Każdy swój sukces okupują coraz większą alienacją swojego ludu. Prędzej czy później staną się mitem i przepadną w mrokach historii.
- Plemiona: Trochę nieokrzesani na salonach, ale w sumie to dobrzy ludzie. Może to i lepiej, że są zajęci sobą nawzajem i nie mieszają się do naszych spraw. Na co dzień cieszyć się możemy naszymi przyjaciółmi z Latii i ich uprawami.
- Somoria: Uważaj na węże! Ja? Ja lękałbym się węży, gdyby nie Lwy.
- Talmidia: Medeanie zdają się wiedzieć o świecie sporo więcej, niż się z pozoru wydaje. Kiedy my zgłębiamy tajemnice snów, oni zgłębiają tajemnice umysłów. Całe szczęście nasi przyjaciele z Aretaiu, twierdzą, że ich dawni bracia stracili potężne moce, którymi niegdyś władali.
Isaliańskie Pochodzenie
- Kategorie umiejętności: zwiększ o 1 bonus do kategorii Społecznej lub Wiedzy.
- Umiejętność: wybierz Charyzmę lub Wiedzę Społeczną. Zyskujesz w niej biegłość i 1 poziom. Alternatywnie możesz wybrać Profesję Ekspresja, Inżynieria, Konceptualizacja lub Rzemiosło i zyskać w niej 2 poziomy.
- Obrona: zwiększ o 1 poziom Intuicję.
- Język: cesarski i finiancki.
- Zasoby Społeczne: Społeczeństwo Isaliani to sieć zależności i interesów rozciągających się na cały świat. Zwiększ dowolne Zasoby Społeczne w sumie o 3 punkty.
Frakcje
Isaliani rządzą cztery wielkie kompanie handlowe, skupiające pod sobą rodziny arystokratyczne, gildie kupieckie i stowarzyszenia podróżników, nazywane zbiorczo Domami. Oprócz kompani handlowych przedstawionych poniżej, spory posłuch mogą mieć też kawalerowie i damy miecza – Isaliańscy rycerze, których dokonania i przygody są niewyczerpanym źródłem inspiracji.
Kompania Finiancka
Jesteś członkiem jednego z Domów należących do Kompanii Finianckiej, która sprawuje pieczę nad handlem ze wszystkimi regionami Finiantu i kontrolującej Wąwóz Newarro, jedyną lądową drogę z Issaliani na wschód. Aktualnie w skład rady zarządczej Kompanii Finianckiej wchodzą Domy Nyon, La Catalan, Gaeta oraz Saperavi.
Kompania Zachodnia
Jesteś członkiem jednego z Domów należących do Kompanii Zachodniej, która sprawuje pieczę nad handlem z plemionami Lewrychu, Persedeą oraz Aretaiem. Twoja kompania kontroluje również Solną Ścieżkę, jedyną drogę lądową prowadzącą z Isaliani na zachód. Aktualnie w skład rady zarządczej Kompanii Finianckiej wchodzą Domy Silvaner, Alphonso, Nicose oraz Gamay.
Kompania Intisarsko-Kasselańska
Jesteś członkiem jednego z Domów należących do Intisarsko-Kasselańskiej, która sprawuje pieczę nad handlem z odległym Opalowym Imperium i leżącą na zachodzie Wolną Republiką. Aktualnie w skład rady zarządczej Kompanii Intisarsko-Kasselańskiej wchodzą Domy Vermicelli, Cerignola, Aligote oraz Cavatappi.
Kompania Weńska
Jesteś członkiem jednego z Domów należących do Kompanii Weńskiej, która sprawuje pieczę nad handlem z tym egzotycznym państwem. Pomimo posiadania najmniejszej geograficznie strefy wpływów, towary przez was sprowadzane są najrzadszymi i najbardziej pożądanymi. Aktualnie w skład rady zarządczej Kompanii Weńskiej wchodzą Domy Gemelli, Meunier, Kalamat, oraz Arbequina.
Kawaler/Dama Miecza
Wiele konfliktów i brak armii spowodowało wykształcenie się w Isaliani specyficznej klasy społecznej – Kawalerów i Dam Miecza. Potomkowie rodów arystokratycznych i bogatych kupców, którzy ruszają w świat pomagać słabszym i walczyć o sprawy, które uznają za słuszne. Życie Kawalerów i Dam Miecza jest spełnieniem snu o byciu rycerzem na białym koniu, pędzącym przeciw złu całego świata.