Warsztaty dla mistrzów gry w Finlandii odbyły się w dniach 4-12 maja 2022. Wyjazd organizowany był przez międzynarodowe, europejskie stowarzyszenie graczy i mistrzów gry Dragon Legion.
Polska grupa ruszyła na miejsce z Modlina, ze mną przylatującym do Helsinek z Londynu. Na miejscu powoli zbierały się grupy z Danii, Szwecji, Hiszpanii, Niemiec i samej Finlandii. Z lotniska mieliśmy zaplanowany transport autokarem, ale czasu było dość, żeby wybrać się pociągiem do centrum Helsinek i trochę pozwiedzać. W końcu ruszyliśmy w sześciogodzinną podróż do Północnej Karelii, do miejscowości Nurmes, gdzie w ośrodku Hyvärilä Holiday-and Youth Centre mieliśmy spędzić najbliższy tydzień.
Trzeba od razu powiedzieć, że organizator, Fin Ville, stanął na wysokości zadania. Do dyspozycji naszej prawie 30-osobowej grupy był cały wielki budynek hostelu, mogący pomieścić w 13 pokojach co najmniej 3 razy więcej gości. Ponadto w budynku głównym ośrodku, gdzie jedliśmy posiłki, do dyspozycji mieliśmy też sporą salę konferencyjną. Miejsca więc nie brakowało – zarówno jeśli chodzi przestrzeń życiową, jak i do pracy nad zasadami systemu, przygodami i fińskim settingiem.
Ponadto mieliśmy też zapewnione pełne wyżywienie, które okazało się znakomite. Uczestnicy mogli skosztować lokalnych potraw i korzystać z opcji wegetariańskich czy bez laktozy. Do mieliśmy dyspozycji szeroki wybór napojów i deserów. Jedyną wadą były dość wczesne godziny posiłków. Zdarzało się, że śniadanie było o 9, lunch o 12, a obiad o 16. Osoby przyzwyczajone do późnych posiłków musiały zachować coś na później albo ratować się zapasami kupionymi wcześniej.
Ośrodek był też przepięknie położony, na półwyspie wcinającym się głęboko w jezioro, wśród lasów i ścieżek do spacerowania. Mimo połowy maja w okolicy leżało jeszcze trochę śniegu, a jezioro było pokryte lodem, ale wszędzie dookoła widać było wiosnę budzącą się z zimowego snu. Dopisała też pogoda, w ciągu dnia dochodząca do kilkunastu stopni, w nocy zaś niespadająca poniżej zera. Przy braku wiatru i opadów, w słońcu było bardzo przyjemnie, a osoby przyzwyczajone do chłodu mogły czuć się komfortowo w samym t-shircie.
Pierwszego dnia pobytu grupa skupiła się na organizacji, nauce imion, oraz poznawaniu podstawowych elementów fińskiej mitologii, głównie korzystając z Kalevali. Równolegle grupa twórców zabrała się za rewizję zasad runicznego systemu napędzającego gry odbywające się na różnych wydarzeniach organizowanych przez Dragon Legion. Plan zakładał rewizję i poprawę istniejących zasad, stworzenie z nich szablonu na potrzeby kolejnych wydarzeń, a następnie stworzenie ich fińskiego wariantu na potrzeby kampanii.
Kolejne trzy dni wydarzenia spędziliśmy dość podobnie – po śniadaniu i po lunchu realizowaliśmy warsztaty rozwijające umiejętności prowadzenia RPG. Poruszyliśmy takie tematy jak kierowanie tempem rozgrywki, tworzenie interesujących wyzwań i stawianie graczy w świetle reflektorów, aby dać im jak najlepsze okazje do odgrywania swoich postaci. Po obiedzie mieliśmy czas wolny, który większość z nas poświęcała na gry (Alice is missing, Wampir: Maskarada, 10 Candles i inne), integrację i wizyty w saunie. Jednego dnia mieliśmy dostęp do osobnego budynku saunowego, gdzie poza dwoma saunami znajdowało się też jacuzzi, które cieszyło się sporą popularnością. Dość powiedzieć, że to dość miły i niezobowiązujący sposób spędzania wolnego czasu.
Piątego dnia wydarzenia mieliśmy czas na wyprawę poza ośrodek. Zwiedziliśmy okolicę, odwiedzając tradycyjną fińską wioskę i położone tam SPA. Niektórzy wybrali się też do pobliskiego miasteczka na zakupy, zarówno po rzeczy spożywcze, jak i pamiątki. Sporo można było znaleźć produktów stworzonych z lokalnych owoców – borówek. Na przykład proszek z borówek, dodawany do wypieków i potraw jako przyprawa. Wieczorem w klimacie biesiadnym odbyło się karaoke.
Kolejne dni spędziliśmy na dalszych pracach nad systemem, integracji i obserwacji, jak w Finlandii w końcu budzi się wiosna. Cały wyjazd był sprawnie zorganizowany i wygenerował same dobre wspomnienia. Z perspektywy czasu i dystansu Północna Karelia jawi się niemal jak jakaś odległa magiczna kraina. Świetnie pasowała do naszej pracy – tworzenia systemu RPG opartego na fińskich mitach. Ciągle otoczeni źródłami inspiracji byliśmy w stanie nie tylko ukończyć większość zaplanowanych zadań, ale też skompilować runiczny system RPG używany na wydarzeniach Dragon Legion w coś grywalnego i uniwersalnego, co można łatwo dostosowywać do różnych potrzeb – innych settingów i stylów rozgrywki.