Potencjał

Wiedza tylko dla mistrza gry. Drogi Graczu, czytając ten fragment zepsujesz zabawę sobie oraz swoim kolegom.

Metafizyka w świecie Caerbannog jest prawdziwa. Jest też magiczna, czego większość śmiertelnych nie wie, a jednocześnie nawet nie zdaje sobie sprawy ze swojej niewiedzy. Skryła się ona bowiem głęboko w czarnej otchłani, gdzie sięgają jedynie oczy osób wybranych przez los. Te niezwykłe jednostki doznały przeczucia, że pod płótnem codziennej rzeczywistości wije się niezwykły mechanizm rządzący prawami świata oraz żyjącymi w nim istotami. To efemeryczne wydarzenie z ich przeszłości gna ich ku przeznaczeniu, a także daje szansę na wywarcie ogromnego wpływu na otoczenie, w którym się znaleźli. Mistrzu gry, aby zmierzyć, jak szybko i jak mocno twoi gracze, czy raczej ich postacie, zderzą się ze swoim przeznaczeniem, możesz skorzystać z Potencjału.

Potencjał to mechanika, która pozwala postaciom kumulować punkty Potencjału różnego rodzaju, zbierać je i oszczędzać, ale też wydawać na przydatne i nierzadko potężne bonusy. Potencjał jest mechaniczną reprezentacją oddziaływania postaci na świat, który je otacza. Za każdym razem, kiedy bohaterowie stają przed wyborem, obserwują efekty swoich działań, wahają się czy ścieżka, którą idą jest tą właściwą oraz gdy doświadczają wspaniałych zwycięstw lub druzgocących porażek, ich wpływ na świat jest wyraźnie odczuwalny zarówno dla nich,  jak i tych wokoło. W miarę gromadzenia i korzystania z tego zasobu zmienia się nie tylko percepcja rzeczywistości, ale także to, jak ze swojego potencjału mogą korzystać. Wyzwania i okazje stojące przed doświadczonymi postaciami posiadającymi znaczną ilość potencjału mogą znacząco różnić się od nowicjuszy na początku swojej kariery poszukiwacza przygód, którzy dopiero doznali swojego przeczucia.

 

Wskazówka: W części karty przeznaczonej na potencjał polecamy korzystać z ołówka.

Jest kilka rodzajów potencjału, ale aby nawigować po tej mechanice wystarczy zapamiętać, że tylko niespełniony potencjał można bezpośrednio przekształcić w inny rodzaj potencjału.

Rodzaje Potencjału

Potencjał dzieli się na kilka rodzajów, a każdy zaznaczany jest w tym samym polu na karcie postaci, poprzez dodanie odpowiedniego znaku do całego symbolu. Pusty kwadracik na karcie postaci oznacza po prostu brak potencjału. Poniżej znajduje się lista wszystkich czterech rodzajów potencjału. Wraz z rozwojem postaci miernik potencjału prawdopodobnie będzie się powoli zapełniać różnymi rodzajami potencjału.

Niespełniony Potencjał

Symbol: 

 

Gdy postać doświadcza świata, zdobywa Niespełniony Potencjał, zaznaczany w odpowiednim miejscu na karcie postaci poziomą kreską. Jest to podstawowy stan tego zasobu, który oznacza, że rąbek tajemnicy spowijającej ten świat uchyla się przed bohaterką, a ona widzi, a może nawet rozumie więcej, niż inni. W miarę gromadzenia tego rodzaju potencjału, rozumienie świata jest coraz większe, a postać czuje, że zbliża się do pełnego zrozumienia i wynikających z niego znaczących konsekwencji.

Niespełniony Potencjał jest miarą osiągnięć postaci w świecie Caerbannog. Zyskuje się go następującymi sposobami:

  • Rozwój Postaci (2): Za każdym razem podczas rozwoju każdy poziom rozwoju zwiększa Niespełniony Potencjał o 2 (czyli za każdym razem, kiedy postać zyskuje nową kropkę umiejętności, zdolność lub Cechę Szczególną).
  • Realizacja Celów (2 za prosty / 6 za złożony): Za każdym razem, gdy postać zrealizuje cel prosty zyskuje 2 Niespełnionego Potencjału oraz 6 Niespełnionego Potencjału za każdy cel złożony.
  • Zdolności i Cechy: Niektóre zdolności i Cechy Szczególne (najczęściej mistyczne) mogą zapewnić postaci jednorazowo konkretną liczbę Niespełnionego Potencjału.
  • Nagroda od mistrza gry (1-3): W zależności od tego, co robił podczas sesji gracz, możesz mistrzu gry przyznać mu nagrodę w postaci Niespełnionego Potencjału o wartości od 1 do 3 punktów. Nie powinna to być nagroda częsta, powinna zostać przyznawana za działania szczególnie zaskakujące, epickie, sprytne lub wzruszające.
  • Śmierć (5): Gdy postać umiera zyskuje 5 Niespełnionego Potencjału (chyba, że zginie z własnej woli, wtedy do 5 punktów jej Niespełnionego Potencjału zmienia się w Spełniony Potencjał albo poświęci się dla towarzyszy, wtedy zmienia się w Legendarny Potencjał).

Samo posiadanie Niespełnionego Potencjału zapewnia korzyści:

  • Medytacja (I próg wzwyż): Raz na Odpoczynek poświęć Akcję, aby bez testu rzucić na siebie zaklęcie zawierające efekt Skupienie Runy Czasu z Kręgu Prawdy.
  • Rytm (II próg wzwyż): Raz na Odpoczynek poświęć Akcję, aby bez testu rzucić na siebie zaklęcie zawierające efekt Zniecierpliwienie Runy Czasu z Kręgu Prawdy.
  • Schemat (III próg wzwyż): Raz na Odpoczynek poświęć Akcję, aby bez testu rzucić na siebie zaklęcie zawierające efekt Powrócenie Runy Czasu z Kręgu Prawdy.

Spełniony Potencjał

Symbol: 

+

 

Posiadane rozumienie i percepcja rzeczywistości sprawiają, że postać może silniej wpływać na otaczający ją świat. Gdy to się dzieje w odpowiednim miejscu na karcie postaci należy przekreślić pionową kreską określoną liczbę punktów Niespełnionego Potencjału tworząc “plusik”. Symbol ten oznacza, że część potencjału została spełniona. Każdy posiadany plusik na karcie postaci oznacza liczbę Spełnionego Potencjału postaci. Wraz ze wzrostem tego rodzaju potencjału postać czuje, że może naginać rzeczywistości do swojej woli i czynić ją taką jaką sobie zażyczy.

Postać zamienia swój Niespełniony Potencjał na Potencjał Spełniony, kiedy wydaje go na siebie. Spełnić swój potencjał można na następujące sposoby:

  • Otchłań (I próg wzwyż): Poświęć Akcję i spełnij 1 punkt Niespełnionego Potencjału, aby bez testu rzucić na siebie zaklęcie zawierające efekt Migotanie Runy Transportacji lub Przywołanie Obiektu (tylko do siebie) Runy Przywołania z Kręgu Czerni.
  • Czerń (II próg wzwyż): Poświęć Akcję i spełnij 2 punkty Niespełnionego Potencjału, aby bez testu rzucić na siebie zaklęcie zawierające efekt Przemieszczenie Runy Transportacji lub Przywołanie Istoty Runy Przywołania z Kręgu Czerni. Zasięg zaklęcia możesz zwiększać spełniając kolejne punkty potencjału, zgodnie z zasadami efektu.
  • Przekroczenie Granicy (III próg wzwyż): Poświęć Akcję i spełnij 3 punkty Niespełnionego Potencjału, aby bez testu rzucić zaklęcie zawierające efekt Teleportacja Runy Transportacji lub Przyzwanie Runy Przywołania z Kręgu Czerni. Zasięg zaklęcia możesz zwiększać spełniając kolejne punkty potencjału, zgodnie z zasadami efektu.

Legendarny Potencjał

Symbol: 

△ 

 

Twoja postać wykorzystuje swoją wiedzę na temat otaczającego ją świata nie po to, żeby zmieniać zastane jego części, ale by samemu stać się jego integralną częścią. Zapisany poziomą linią Niespełniony Potencjał możesz zmienić w Legendarny Potencjał oznaczany symbolem trójkąta i wskazujący na to, że poprzez niezwykłe czyny tworzysz wokół siebie opowieść, a sam stajesz się jej bohaterem. Wraz z postępem na tej ścieżce, bardowie śpiewają o tobie pieśni, ludzie plotkują, a niektórzy zaczynają cię rozpoznawać. Powoli stajesz się znaną figurą, a doświadczenie twoje i twoich kompanów coraz częściej obejmuje tak wynikające z tego korzyści, jak i problemy. Niespełniony Potencjał można zamienić w Legendarny Potencjał następującymi sposobami:

  • Pogłoska (I próg wzwyż): Raz na Odpoczynek możesz zamienić 1 Niespełniony Potencjał w Legendarny Potencjał i odzyskać 1 wydany zasób społeczny Kontakty lub Przysługi. Jeśli nie możesz odzyskać wydanego zasobu (bo masz już maksimum limitu) nie możesz skorzystać z Pogłoski.
  • Opowieść (II próg wzwyż): Raz na Odpoczynek możesz zamienić 2 Niespełnionego Potencjału w Legendarny Potencjał, aby zyskać Sojusznika poziomu 3. Ta osoba jest zafascynowana twoją historią i chętnie będzie cię wspierać by być jej częścią.
  • Żywa Legenda (III próg wzwyż): Raz na Odpoczynek możesz zamienić 3 Niespełnionego Potencjału w Legendarny Potencjał, aby uzyskać Przysługę lub Kontakty o wartości 5, bez wydawania zasobu społecznego.

Poświęcony Potencjał

Symbol: 

 

Niektórzy mawiają, że niewiedza jest błogosławieństwem. Mają rację. Możesz oddać cześć jednemu z licznych bogów lub koszmarów i poświęcić swój Niespełniony Potencjał, by uzyskać od takiej istoty pomoc i zyskać przewagę nad innymi. Może to być na przykład potężne błogosławieństwo, magiczne przedmioty lub odpowiedzi na pytania, które cię przerastają. Ograniczeniem jest jedynie ilość poświęconego potencjału i moc, którą dysponuje bóg. Zetrzyj gumką z karty postaci symbolu Niespełnionego Potencjału, aby go Poświęcić. Istota dla której go poświęcasz zyskuje Niespełniony Potencjał. Symbolizuje to twoją więź z bogiem, którego wyznajesz i fakt, że oddajesz mu swój Potencjał, aby wspierać go w jego drodze do stania się Dictum.

Progi Potencjału

Gdy postać zbierze dostateczną liczbę Potencjału, bez znaczenia jakiego rodzaju, przekracza pewien próg Potencjału. Przekroczenie takiego progu oznacza, że postać doświadcza czegoś mocniejszego, niż ongiś przeczucie. W zależności od tego, jaki rodzaj potencjału dominuje, postać może doświadczyć różnych snów, napotkać mentorów, a nawet doznać oświecenia. Poniżej znajduje się opis każdego progu potencjału wraz ze wskazówkami dla mistrza gry, jak zasygnalizować postaci, że osiągnęła kolejny krok na drodze ku potencjalnej ascendencji.

Brak progu (0 – 14 potencjału)

Jesteś świadomy swojej odrębności od świata. Przecież nie czujesz parzących płomieni, póki nie zbliżysz się do nich zanadto. Wiesz, że nie masz dostępu do myśli innych, póki ich nie wypowiedzą. Na tym etapie możesz tylko zgadywać.

I próg (15 – 29 potencjału) – Sen

Czujesz, że wiesz więcej, niż wcześniej, ale czy możesz ufać swojemu doświadczeniu? Magia zdaje się być nieoderwalną częścią tego świata, a ci, którzy nią władają muszą to robić na jego zasadach.

  • Dominacja Niespełnionego Potencjału: Zamykasz oczy. Oddychasz. Czujesz swój oddech na czubku nosa i w ustach. Czujesz jak powietrze wypełnia ci płuca, a twoja klatka piersiowa unosi się. Zauważasz przychodzące myśli, ale nie przywiązujesz się do żadnej z nich. Obserwujesz. Nieśmiertelni rzucają ci przelotne spojrzenia, jak gdybyś przyciągał ich wzrok.
  • Dominacja Spełnionego Potencjału: Z doświadczenia wiesz, że reguły tego świata mogą być naginane. Ci, którzy najmocniej się ich trzymają, tracą wtedy najwięcej. Nieśmiertelni patrzą na ciebie nieco podejrzliwie.
  • Dominacja Legendarnego Potencjału: Pamiętasz to jakby to było wczoraj. To było niezwykłe. To twoja historia, przy której milknie wrzawa karczmy, a wszyscy patrzą i słuchają. Nawet Nieśmiertelni nadstawiają uszu, gdy słyszą twoją historię.

II próg (30 – 44 potencjału) – Mentor

Rzeczywistość rzuca ci wyzwanie a ty stajesz na jego wysokości. Zaznajamiasz się z nią nieco intymniej. Czujesz, że lepiej ją rozumiesz. Widzisz, że inni nie zawsze rozpoznają tę relację i że dla każdego jest odrobinę inna.

  • Dominacja Niespełnionego Potencjału: Dostrzegasz je. Rytm i tempo wydarzeń. Większość ruchów, które widzisz jest spodziewane, ale są takie, które cię zaskakują. Nie potrafisz stwierdzić, co jest z nimi nie tak. Jeszcze… Ale odwiedza cię… ktoś. Nie wiadomo w zasadzie kto. Pojawia się kilka razy, jakby chciał Cię lepiej poznać, ale nie być nachalnym. Jakby bał się Cię spłoszyć. Mówi, że się nie mylisz. Że odpowiedzi nadejdą. Że jesteś na dobrej drodze. Że… drzemie w tobie potencjał.
  • Dominacja Spełnionego Potencjału: Dotychczas nie wiedziałeś jak bardzo wadliwa jest rzeczywistość. Jej “zasady” nie są wiążące, a wystarczająco silna osoba może zdecydować się im nie podporządkowywać. Nieśmiertelni nie kryją swojej antypatii do ciebie. Ale są tacy, którzy witają Cię z sympatią. Którzy rozumieją, przez co przechodzisz. spotykasz ich, albo tylko jedną taką istotę, bez znaczenia, w jej oczach widzisz te same trudy, które i ty znosisz. Widzisz, że ona Cię ROZUMIE. Rzeczywistość wymaga korekty. Niedługo będziesz w stanie je poprawiać.
  • Dominacja Legendarnego Potencjału: Twoje czyny są powszechnie znane w tej – póki co niewielkiej – części świata. Pytani ludzie niemal zawsze kojarzą to i owo z twojej historii. Gdyby tylko nie przekręcali faktów. Odnosisz wrażenie, że Nieśmiertelni przyglądają ci się uważnie, jakby byli niezwykle tobą zaciekawieni. Jakby byli… głodni. Niektórzy stają się bardzo przyjacielscy. Pytają, czy na twojej ścieżce znalazł się niedawno ktoś, kto był podobny do Ciebie, jakbyś miał znajomego celebrytę.

III próg (45+ potencjału) – Oświecenie

Otaczająca cię rzeczywistość zaczyna być dla ciebie prawdziwie plastyczna. Widzisz, że kształtujesz ją niemal w tym stopniu w którym ona kształtuje ciebie. Kiedy rzeczywistość dotyka ciebie, ty dotykasz jej. Każde twoje działanie daje o sobie znać jak kręgi na wodzie. Bez ciebie byłaby uboższa, bez ciebie nic nie byłoby takie samo.

  • Dominacja Niespełnionego Potencjału: Widzisz jak powinny przebiegać drobne, najbliższe wydarzenia. Gdy się skupisz, potrafisz zobaczyć inne możliwe przebiegi. Te najbardziej powtarzalne – najtrwalsze, te pojedyncze odchyły – wynikające z ingerencji. Nieśmiertelni patrzą na ciebie z pożądaniem, chcąc uczynić z ciebie swojego wyznawcę. Ale ty wiesz, że łakną tylko twojego potencjału, twojego surowego, niespełnionego, potencjału, który jest dokładnie tam, gdzie powinien być. W tobie. Już niedaleko poznasz prawdę, dowiesz się, o co toczy się cała ta walka.
  • Dominacja Spełnionego Potencjału: Rzeczywistość podporządkowuje ci się coraz bardziej. Jej zasady i kaprysy są dla ciebie jedynie sugestią. Inni nie rozumieją, nie potrafią tak kształtować biegu wydarzeń. Ślepcy czy głupcy? Nieśmiertelni zwykle unikają cię albo pasywnie ci szkodzą. Ale ty wiesz, że już niedługo będziesz w stanie podporządkowywać sobie część świata. Rzeczywistość wymaga korekty, a ty wiesz, jak ją naprawić. Ale za całunem czerni kryje się coś jeszcze. Jakaś alternatywa? Jeszcze chwila i to odkryjesz.
  • Dominacja Legendarnego Potencjału: Twoja opowieść jest tak znana, że właściwie gdybyś przestał ją opowiadać, ludzie i tak by gadali. Oczywiście wciąż żyjesz, a więc saga trwa… Nieśmiertelni długo ci się przyglądają, ale po chwili patrzą na ciebie z mieszanką politowania i rozbawienia. Jakby cały twój wysiłek był na marne. Ty wiesz jednak, że nie jest na marne. Że jeśli dostatecznie się postarasz, twoja legenda rzeczywiście może stać się wiecznie żywa. Że twoje dziedzictwo będzie wieczne, że opowieść o tobie transcenduje przestrzeń i czas. Już tak niewiele brakuje.

Ascendencja

Po osiągnięciu I progu Potencjału każda postać może próbować ascendować. Nie jest to jednak proste z kilku powodów. Po pierwsze postać nie wie, że ma taką możliwość. Po drugie o ile nie osiągnęła maksimum 50 Potencjału, jest to zdarzenie losowe, które może nie pójść po myśli ascendującego i spowodować konsekwencje wręcz odwrotne do zamierzonych. Po trzecie ascendencja oznacza zasadniczo koniec kariery danej postaci i zapisanie się w annałach świata Caerbannog jako ktoś, kto dokonał prawie niemożliwego.

W momencie, w którym postać osiąga 50 potencjału (każdy z 50 kwadracików na karcie postaci zawiera jakiś symbol, postać zyskuje wiedzę na temat możliwej ascendencji. Kiedy zakończy swoje doczesne sprawy i pozyska wskazówki na temat ascendencji, zapewne od swego poznanego po drodze mentora, może rozpocząć ten proces.

  • Ascendent: Jeśli co najmniej 10 punktów przewagi nad innymi rodzajami ma Niespełniony Potencjał, postać staje się ascendentem i poznaje prawdę.
  • Koszmar: Jeśli co najmniej 10 punktów przewagi nad innymi rodzajami ma Spełniony Potencjał, postać staje się koszmarem i odkrywają się przed nią inne rzeczywistości, które może skorygować zgodnie z własnymi przekonaniami.
  • Heros: Jeśli co najmniej 10 punktów przewagi nad innymi rodzajami ma Legendarny Potencjał, postać odchodzi w niebyt, a na świecie pojawia się nowa istota – Heros reprezentujący wszystko, czym postać za życia była.
  • Decyzja: Jeśli żaden z potencjałów nie ma co najmniej 10 punktów przewagi nad innymi, to postać otrzymuje zawoalowany wybór od mistrza gry i podejmuje decyzję na podstawie własnej intuicji, co do ścieżki, którą będzie podążać. Mistrz gry interpretuje jego decyzję, która oznacza Ascendenta, Koszmar lub Herosa.

Jeśli postać próbuje ascendować wcześniej, mając 15-49 potencjału, wykonuje test 1k50. Trudnością testu jej jest aktualnie zgromadzony potencjał dowolnego rodzaju. Jeśli zda test, rozpoczyna ascendencję. Następnie ponownie wykonuje test 1k50. Wynik będzie wskazywać na jeden z kwadracików potencjału na karcie postaci, licząc od miejsca, od którego gracz rozpoczął zaznaczanie potencjału.

  • Ascendencja kończy się Ascendentem, jeśli wynik wskazuje Niespełniony Potencjał.
  • Ascendencja kończy się Koszmarem, jeśli wynik wskazuje Spełniony Potencjał.
  • Ascendencja kończy się Herosem, jeśli wynik wskazuje Legendarny Potencjał.
  • Ascendencja kończy się Decyzją, jeśli wynik wskazuje pusty kwadracik.

Jeśli postać nie zda testu ascendencji, dzieją się straszne rzeczy:

  • Potwór Czerni: Jeśli co najmniej 10 punktów przewagi nad innymi rodzajami ma Spełniony Potencjał, postać staje się potworem czerni. ggwp
  • Arogancja: Jeśli co najmniej 10 punktów przewagi nad innymi rodzajami ma Niespełniony Potencjał, postać traci 10 punktów Niespełnionego Potencjału… i żyje dalej, aby być może w przyszłości spróbować ponownie, lepiej przygotowana.
  • Wyssanie: Jeśli co najmniej 10 punktów przewagi nad innymi rodzajami ma Legendarny Potencjał, postać traci Żywotność równą 4 minus aktualny próg Potencjału. Jest to dla niej za duży wysiłek psychiczny i fizyczny i płaci karę za to, że próbowała ascendować, zanim była gotowa.
  • Nie Oszukasz Przeznaczenia: Jeśli żaden rodzaj potencjału nie miał 10 punktów przewagi nad pozostałymi, rzuć 1k3. 1 oznacza, że spotyka Cię konsekwencja Potwora Czerni, 2 Arogancja, 3 Wyssanie.